Hoe koop je een boot in 5 stappen?

Voor elke watersporter, of je nou beginner of ervaren bent, bestaat het kopen van een boot uit deze 5 fasen:
  1. Hoe en waar wil ik varen?
  2. Oriënteren; wat past er bij mijn wensen?
  3. Vergelijken en kijken
  4. Proefvaart
  5. Kopen

Hoe en waar varen?

Heb je een huis aan het water, woon je vlakbij water of ga je gebruik maken van een jachthaven, dichtbij of ver weg? Vraag jezelf af, voordat je een boot koopt, waar je boot gaat liggen en op wat voor soort water je gaat varen, én wat je daar belangrijk vind.

Voor open water (Noordzee, IJsselmeer, groot open water) gelden andere eisen ten opzichte van lokale grachten of plassen. Wil je snel kunnen varen, of juist -fluisterstil- genieten van de omgeving? Hoeveel tijd trek je uit voor het varen: het zeilklaar maken van een jacht kan snel een uur of langer in beslagen nemen. Hoe vaak verwacht je te gaan varen? Met wie (hoeveel mensen varen er dan mee)? En uiteraard, waar ligt de financiële grens? Denk daarbij ook aan de jaarlijkse kosten zoals liggeld, verzekering, reparaties en onderhoud. Lees hier meer over de financiële kant van een nieuwe boot kopen.

Wat past bij mijn wensen

Heb je een idee van je vaarwensen, dan is deze website dé plek om je te helpen bij het uitgebreid oriënteren op je nieuwe aanwinst. Hier vind je de meeste merken boten en alle gangbare types.

Gebruik de filters en vergelijkknop om je persoonlijke shortlist te maken en je ideale wensen vorm te geven. Veel plezier met kijken en vergelijken!

Kijken en vergelijken

Voor sommigen de mooiste tijd, voor anderen een berg keuzestress; keuzes maken. Welke boot valt af en waarom.. Ons advies? Neem vooral de tijd, lees je goed in via informatie van bijvoorbeeld de fabrikant -je kunt hiervoor de contactknop gebruiken-, ga naar botenbeurzen en bezoek internetfora en andere websites.

Botenbeurzen
Op een botenbeurs ligt een leuk botenaanbod op rij en de boten zijn vrij toegankelijk te bezichtigen. Er zijn diverse kleine en grotere botenbeurzen voor nieuwe boten. Zo is er bijvoorbeeld bijvoorbeeld Boot Holland in februari te Leeuwarden, de HISWA in de RAI én ‘te water‘ in Amsterdam.

Let wel, de Nederlandse beurzen zijn leuk voor de sfeer en vaak goed vertegenwoordigd op sloepen, maar vooral internationaal zijn er de grotere botenbeurzen waar goed vergelijken écht mogelijk is (bijvoorbeeld BOOT Düsseldorf).

Boten bekijken
Heb je een aantal boten in het vizier, dan adviseren wij om een afspraak te maken voor een bezichtiging: zo weet je dat de verkoper voldoende tijd voor je heeft. Zaterdagen zijn waarschijnlijk niet het meest geschikt voor een ongestoord 1 op 1 gesprek.

Tijdens een eerste afspraak is een vluchtige rondgang aan boord voldoende voor zowel jou als koper maar ook voor de verkoper, om te bepalen of de interesse serieus is. Voel vooral geen druk om dit gewoon uit te spreken. Na vertrek van de tweede bezichtiging zal de verkoper een serieuzere commitment verwachten en dus is het voor jou belangrijk om je tijdens de tweede gelegenheid zo natuurlijk mogelijk te gedragen aan boord. Hoe gaat dat straks als de boot van jou is? Test alles aan boord, van boven tot onder.. Maak kastjes open, kruip in het vooronder, kunnen deuren, ramen en luiken goed open? Zitten de banken en stoelen lekker? Zijn de bedden lang genoeg?

Ben je tevreden en heb je serieuze interesse, dan is een persoonlijke offerte de logische volgende stap. Meerdere offertes uit je shortlist -tegelijk- opvragen is raadzaam voor een goed vergelijk. Proefvaarten zijn voor de kleinere lengtes vaak geen probleem, maar voor grotere jachten, zeker custom-build, is het in de kijk- en vergelijkfase niet erg gebruikelijk. Het lezen van een boottest kan je helpen dus probeer die te vinden op internet of vraag ernaar bij de oorspronkelijke werf of importeur.

Aankoopmakelaar
Een aankoopmakelaar kan je begeleiden in het koopproces. Ze kennen de markt, verschillende gebruikssituaties en kunnen je zodoende ontzorgen of bij twijfel helpen bij het maken van de juiste keuze.

Specifieke kennis van een jacht-aankoopmakelaar, zit onder andere bij:
Of het jacht past bij je wensen en vaargebied, de onderhandeling, prijsstelling, waar op letten tijdens proefvaart, keuringen, BTW, contracten, douane-formaliteiten, verzekering, transport, etc.

Proefvaart

In principe kan een proefvaart zelfstandig uitgevoerd worden, maar als je geen enkele ervaring hebt raden we aan een meer ervaren vaarder mee te nemen. Let tijdens de proefvaart op onder andere de volgende punten:

Stabiliteit en vaargedrag
Let op bij het instappen goed op, of de boot veel schommelt. Er zijn veel kleinere modellen op de markt die snel tuimelend gedrag vertonen en dat kan zowel bij in- en uitstappen als bij verplaatsen in de boot leiden tot een schommelige boot.

Let ook goed op of de boot recht op koers blijft. Bij hoge snelheid, maar let vooral ook op bij zeer lage gang, want dan zal een motor met relatief veel vermogen naar één kant trekken (zogenoemd wieleffect). Voortdurend bijsturen dus. Zijn er ook voldoende mogelijkheden op de gashendel om langzaam te varen en de snelheid goed te regelen? Je zult vast regelmatig achter een andere boot of in gebieden met wisselende maximum snelheden komen. NB. Als het schip bij achteruitvaren naar één kant trekt is dat niet verkeerd. Het wieleffect van de schroef heeft dan de overhand. Er zijn maar weinig motorjachten die koersvast achteruit kunnen varen.

Bediening
Werkt de bediening direct en soepel? Laat met rustige vaart de motor eerst op temperatuur komen. Er hoort een temperatuurmeter op het dashboard te zijn.

Trillen en bijgeluiden
Let op overmatig trillen en motorgeluid van het schip. Blijf je overnachten en slaap je licht? Lees je goed in; let op de eventuele aanwezigheid van een nachtstand en vraag de dB van eventuele apparatuur op. Stabilizers kunnen het schommelen verminderen en je nachtrust aanzienlijk ten goede komen. NB. Onder normale weersomstandigheden is de wind en het water ‘s nachts altijd rustiger dan overdag.

Boegschroef
Zit er een boegschroef op? Let dan goed op de capaciteit van zowel schroef als stroomvoorziening. Met de boegschroef moet een schip vlot zijwaarts kunnen aanmeren, ook bij stroming en wind, anders is boegschroef of stroomvoorziening te licht uitgevoerd.

Golven
Let bij de verschillende snelheden ook eens op de boeg- en hekgolf. Is dat niet overmatig? Vooral sloepjes kunnen hier sterk in verschillen en zijn juist vaak te zien in stedelijk gebied waar ze lokale bewoners tot ernstige overlast kunnen zijn.

Betrouwbaar en veilig een nieuwe boot kopen

Na alle research en bij een overtuigde keuze, is het tijd voor het accepteren van de offerte óf het doen van een tegenbod. Gelukkig zijn de marges en de onderhandelingen niet zo extreem als bij het kopen van een keuken, maar het loont om te vragen en te ontdekken wat de verkoper voor beweegredenen (en mogelijkheden) heeft om iets aan de prijs te doen.

Denk bij de aanschaf van je nieuwe juweeltje niet alleen aan de prijs. Er zijn zoveel meer mogelijkheden (of soms vereisten) in de onderhandeling, zoals:

  • Betaalmethode
  • (Fabrieks)garantie
  • Transport
  • Trailers
  • Accessoires (reddingsvesten, fenders, touwen)
  • Brandstof
  • Servicebeurt
  • Onderhoud
  • Winterstalling

Ons advies, zorg dat jullie beide blij zijn met de prijs. Stél dat je nog een keer terug moet voor garantie of in geval van vragen..