Waar moet je op letten bij de aankoop van je eerste boot

Koop je voor de eerste keer in je leven een boot? De aanschaf van een nieuwe boot is doorgaans een belangrijk moment in je leven. Let bij een nieuwe boot, naast de keuze van het model, ook op de volgende punten om zeker te zijn van een plezierige vaart.

Reparaties en onderhoud

Iedereen hoopt dat reparatie lang niet of eigenlijk helemaal niet nodig is. Er zijn een paar dingen waar je op kunt letten bij je nieuwe boot die reparaties en onderhoud vereenvoudigen.

Inboard of outboard
Zo kun je een buitenboordmotor (outboard) vaak makkelijker uit je boot halen en voor reparatie wegbrengen. Bij een inboard motor zul je met je boot naar de monteur moeten óf moet de monteur naar jouw boot om het defect te verhelpen. Dit kan extra tijd of geld kosten die je liever aan het varen had besteed.

Polyester, staal of aluminium
Qua onderhoud zal de keuze voor polyester, staal of aluminium (bij aanschaf van een nieuwe boot) niet zo’n groot verschil maken. Ze hebben allen ’s winters schoonmaak en onderhoud nodig en gaan lang mee als er goed onderhoud gepleegd is. Staal is iets geschikter in het geval van lichte ijsvorming of meerdere winters in het water. Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder.

In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland. In Nederland zijn voor beide rompmaterialen voldoende professionele reparatiemogelijkheden en tegenwoordig zijn er voor polyester ook doe-het-zelf-kits waarmee je zelfs tot grotere krassen/ scheuren zelf kunt repareren. Aluminium kan goed uitgedeukt worden, echter is een flinke klus bij grotere reparaties.

Bij kleine, maar zeker bij grotere schade, krijg je eigenlijk alleen bij stalen schepen snel weer de originele uitstraling en kwaliteit terug.

Verzekering

Liggeld,

Click to change this text

CE Normering

De CE-markering of CE norm is verplicht voor alle nieuwe boten sinds 1998. De CE markering geeft aan dat uw boot voldoet aan de Europese eisen van de Wet pleziervaartuigen, volgens de volgende

De CE norm kent vier categorieën, aangeduid met de letters a tot en met d.

A: ‘Oceaan’. Geschikt voor windkracht 8 en hoger, en golven hoger dan vier meter.
B: ‘Offshore’. Geschikt tot windkracht 8 en golven tot vier meter.
C: ‘Binnenwater’. Geschikt tot windkracht 6 en golven tot twee meter.
D: ‘Beschutte binnenwateren’. Geschikt tot windkracht 4 en golven van dertig centimeter.

Zorg dat niet alleen je boot, maar ook jij en je uitrusting bestand zijn tegen de betreffende weersomstandigheden. Hoger dan windkracht 4 Beaufort, heb je al te maken met aardige golven en vraagt om passende maatregelen.

Bouwersplaatje

Het bouwersplaatje verstrekt de algemene gegevens over het schip.

  • het maximale aantal passagiers
  • de CE categorie waarvoor de boot geschikt is

Het plaatje moet zichtbaar zijn vanaf de stuurstand.

Craft identificatienummer (CIN)

Aan stuurboordzijde van de spiegel van het vaartuig dient tevens een CIN (craft identificatienummer) aangebracht te zijn. Het CIN plaatje (ook wel HIN (Hull Identification Number) genoemd) beschrijft:

  • Fabriekscode
  • Land van fabricage
  • Individueel serienummer
  • Jaar van productie
  • Modeljaar

Vaarbewijs

Snelle motorboten moeten wel een registratiebewijs hebben dat verkrijgbaar is op het postkantoor en volgens voorschrift (uit de bijlage van het registratiebewijs) op de boot moet worden aangebracht. Als u een gebruikte snelle motorboot koopt, moet de boot op naam worden overgeschreven. Het aanvraagformulier daarvoor is te downloaden op de site van de RDW. Het eerder afgegeven registratiebewijs moet ingeleverd worden. Hoewel de bestuurder van een snelle motorboot een vaarbewijs moet hebben hoeft de eigenaar op wiens naam de boot komt geen vaarbewijs te tonen. Houdt er rekening mee dat de RDW geen vrijwaringsbewijs verstrekt.
Let op: registratiebewijzen van vóór 1 maart 1995 zijn sinds 1 maart 2000 niet meer geldig. Oude registratiebewijzen hadden omgewisseld moeten worden. Het registratienummer bleef gelijk. Vanaf april 2011 is het registratiebewijs als plastic kaart uitgevoerd.

Transport

text

Uitrusting

Click edit button to change this text.